De fiecare
dată când plec să umblu drumurile simt cum simțurile lumii înconjurătoare mi se
urcă la cap, toate detaliile încep treptat să mă copleșească și visez să scriu
câte un mic, poate vag, paragraf despre fiecare , așa numită, chestie pe care o
remarc așa cum numai o dată o pot remarca, o singură dată trecând pe lângă ea.
E ca și cum toate lucrurile au o singură viață și atunci când le vedem, putem
să le salvăm viețile punându-le în valoare sau putem să le trecem cu vederea și
să le lăsăm să moară.
Am omorât
câteva chestii recent, și continui să o fac cu altele, dar în acele clipe
profund de nevăzute și tembele simt că
ceea ce moare cu adevărat, sunt eu. De ce? Pentru că eu sunt eu. Dar acum nu
mai este vorba despre mine, ci despre chestii. Cine vrea poate să le spună
chestiile mele, să zică că asta e ceea ce mă doare pe mine, că e ceva
”personal„ , dar nu e așa, nu sunt chestiile mele, sunt chestiile noastre, ale
tuturor, e tot ce e personal pentru
fiecare din noi, pentru că suntem oameni.
Să ieși din
metrou și să privești cerul senin de primăvară așa cum nu l-ai mai văzut niciodată,
să vezi cum razele devin proaspete și neînfricate luminând orașul care odată
era ignorat de cer. Cerul nu îl iubea, cerul devenea asemeni unui copil
bosumflat, își strângea norii și lăsa umbre asupra orașului scârbit la orice vreme.
Acest moment în care ieși din metrou ca dintr-un buncher improvizat în care
oamenii își conservează deznadejdile este absolut veritabil. Urcând treptat
scările privești spre cer și te simți eliberat în timp ce o briză de curent te
străbate nebună anunțând o schimbare. Încet, ridică-ți ochii de la scări, acolo
unde nu mai este acoperișul deasupra capului tău și totul este intens și luminos și
plin de curaj, chiar așa, în mrejele orașului
doar curajul e ceea ce te poate face să îți ridici ochii spre cer...
Să se repete
iar și iar, această imagine a treptelor tropăite , a unei țigări aruncate și
strivite pe jumătate pe una din trepte, a unei scuipături aproape înghețate pe
care nu calcă nimeni, a pereților de la ieșirea din metrou ca niște ziduri de cetăți
pe care s-au dus multe războaie și acum urmele roșii de grafiti incarnate în
nisipul lor par a fi scrise cu sânge. Pe ziduri nu le doare, da,sunt ele,
ziduri...
Să se repete iar cerul, albastru, banal de senin și
plin de iubire față de acest oraș scârbit...
Cu o stație
în urmă eram prinsă într-un mecanism mișcător prin care o incomoditate de
oameni adunați laolaltă pășesc umili unii după alții respectându-și mișcările
reciproce ca niște deținuți la pușcărie legați cu aceleași cătușe, mii de
cătușe legate unele de altele. Dar iată că vine metroul, izbește-te de oamenii
care nu te lasă să alergi! Înjură-i în diferite limbi! Strecoară-te printre ei
cu dibăcie, învață să te strecori printre ei, mai repede învață, să nu fie prea târziu când nu vei ști să faci asta, strecoară-te. Ai intrat, ești cu ei, nu
ți-ai pus vreodată întrebarea dacă ei sunt oamenii cu care ai fi vrut să călătorești
de fiecare dată când te zbați din răsputeri să nu întârzii o ultimă clipă și să
fii ca ei, acolo, înăuntru metroului care merge undeva? Nu ți-ai pus. Atunci
când alergi tu nu alergi după ceea ce sânt acești oameni, tu alergi ca să nu
fii ultimul, întârziatul, ridicolul, diferitul, tu.
Aleargă, nu
te mai gândi la asta, pur și simplu aleargă.
Drumul spre
casă e mereu mai plăcut. Stai jos pe un scaun și uită-te la reflecția ta din
ferestrele palide ale metroului. Uite, și nu uita. În acest paragraf ”chestia„
de la metrou e bătrâna. Despre ea vreau să vorbesc, despre ea am vrut să
vorbesc și atunci când eram în gloata de oameni întârziați, ea merită să fie
scrisă, căci e una din „chestii” și trebuie să trăiască!
Oamenii de
la metrou sunt la fel, sunt urâți , au aceleași expresii apatice ale fețelor, e greu să vezi ceva
frumos la metrou, dar ea era. Ea era ceva frumos cum numai ea poate fi, o
bătrână cu riduri suave și calde și chipul frumos. Fața ei semăna cu albia
secată a unui râu de câmpie, era erodată într-un mod delicat, iar ochii încă
albaștri însă un pic cețoși mai păstrau acea mândrie și curaj pe care îl are
doar cerul la ieșirea din metrou, banal de senini, mai tăcuți dar totuși
nesecați. Purta o broboadă pe cap, din alea care obișnuiesc să poarte mai nou
fetele, cu flori roșii pe un ton verde, și lațul de la gât era făcut cu
blândețea unei femei care iubește lucrurile, deloc prea strâns, legat doar
dulce și involuntar.
Zâmbea sfioasă ca o fată mare, ca o fată mare ce a
fost pe vremurile ei, căci fetele mari din ziua de azi nu mai știu să zâmbească
atât de inteligent și feminin. Și mâinile și le ținea prinse de un ziar răsucit
în binoclu, parcă intimidată de oameni și de discuția care o răscolea. Era cel
mai frumos om din acel metrou, cu picioarele ușor depărtate și genunchii
apropiați în fusta care îi ajungea până la genunchi.Purta un palton drăguț cu
un guler dantelat, aș zice, și povestea unui bărbat curios cu care probabil venise,
despre tinerețea și copilăria ei.
Alături de ea mai stătea o fată cu păr lung, o domniță provincială lângă care
se simțea protejată. Bărbatul vorbea în rusă uneori cu cineva la telefon, și
comenta povestea ei, ”Acum îmi povestește despre magazinul tatălui său, te sun
mai târziu..”, dar ea nu înțelegea. Vorbea curat românește, cu un grai aproape
moldovenesc dar fără vreun dialect șuierat de ”ș-uri”, sau chinuit de
”chi-uri”, era o bătrână frumoasă și inteligentă, și bănuiam că e vorba de
Bucovina, da, de Bucovina era vorba. Ea îi spunea, poate, nepotului său care
părea să fie acel bărbat, despre cum a întâlnit odată un chinez care zicea că e
scriitor și a cutreerat lumea, și el îi zâmbea sceptic spunându-i că chinezii
sunt toți la fel și fac lucruri mărunte,...”El sigur era scriitor, puteai
înțelege asta din modul în care vorbea!”, bătrâna explica entuziasmată și
bărbatul de lângă ea zâmbea,... sceptic, el nu ar fi înțeles niciodată asta, că
un chinez poate fi scriitor, și o bătrână doamnă venită tocmai din Bucovina
poate fi cea mai frumoasă femee din metrou.
Am plecat
atunci, dar am privit-o tot drumul cu coada ochiului, ca să nu par prea
insistentă. Nu îmi doream să mă apropii sau să îi spun ceva, tot ce îmi doream
e să o privesc, acolo unde era, în acel moment subit dintre stații, în acel
metrou, cu acei oameni care o protejau, cu acea speranță că este fericită și mândră
de lumea în care trăiește, căci orice ar fi spus ea ar fi avut dreptate, un om
ca ea nu putea să greșească doar din
motivul că alții nu înțeleg. Mi-am imaginat-o pentru o clipă la fel de frumoasă
cum era, doar tânără, la fel de zâmbitoare, doar mai mândră, mai chochetă și
mai reală ca toți oamenii din jurul meu, cu o împletitură rotundă în jurul
capului , așa cum purtau femeile pe vremuri, la braț cu soțul ei.
Aici ar
trebui să fie finalul, pe această coală de hârtie electronică, aici el este, nu
și în mintea mea, nu în lumea plină de ”chestii” care vor să trăiască..
No comments:
Post a Comment