(Acest mesaj se dedică tinerilor în căutarea succesului)
Societatea este o comunitate în care mai
mult îşi exercită atribuţiile părerea colectivă de cît cea individuală. În
acest mod reuşesc să fac o introducere cît se poate de oficială, în spiritul
noţiunilor de drept, pornind pe o notă rece şi fermă , ce vine să justifice
ideile ce vor urma. Precum se vede, mi-am asumat responsabilitatea de a folosi
o „afirmaţie” la începutul textului, cu toate că ştiu prea bine cît de relativ
este adevărul menţionat anterior. Şi totuşi am folosit o afirmaţie , practic
nejustificată, dar sînt aproape sigură că majoritatea celor care vor citi prima
frază vor fi de acord.
Ţin
să îmi argumentez părerea prin exemple, noi toţi ştim şi putem recunoaşte ,dacă
ne permite conştiinţa, faptul că stereotipurile şi prejudecăţile ne
influenţează enorm. Bîrfele, opinia cunoscuţilor, oamenilor de alături sînt
lucrurile care ajung primele a ne forma o imagine despre cineva, o imagine
poate nu în totalmente corectă , dar şi nu pe deplin justificată. Primind
această informaţie ,drept întru totul veridică ,din start, noi dăm dovadă de slabiciune, căci , astfel devenim şi noi o
verigă din această parere colectivă. În acest mod, noi nu ne deosebim cu nimic,
sîntem ordinari şi creduli.
Întrebarea este, dacă noi, sîntem cei slabi,
atunci, cine sînt puternicii? Foarte simplu, puternicii sînt iniţiatorii, cei
ce aruncă zvonuri, ei sînt cei mai puternici. Mulţi vor pune intrebarea , de ce
este corect să considerăm o persoană
fără moralitate , care merge împotriva bunului simţ, puternică? Răspunsul este:
„Pentru că ea este în stare să influenţeze părerea unei largi comunităţi, ea
este în stare să convingă ...”
Aşa dar, mai las oficialitatea persoanelor
juridice, deputaţilor ,parlamentarilor,marilor şefi şi filozofi, şi încep a
înşira mai simplu cursul ideilor mele. Lîngă noi există personalităţi de tot
tipul, dar cum se face oare că unele dintre ele se fac mai observate de cît
altele? Unora le reuşeşte cu uşurinţă să
capete aşa zisa „popularitate” . Mie personal, îmi pare prostească această noţiune, cît şi modul în care ea se
manifestă. Popularitatea presupune cunoaştere, oamenii te cunosc, şi numărul
lor creşte cu fiecare clipă tot mai mult. La început, „cei puternici” precum am menţionat anterior, depun efort, ei sînt
comunicabili, ei caută sa vorbeasca mult,sa impresioneze,să ciştige simpatia
unora, apoi, ei ciştigă invidia si ura altora, concurenţa îi ghidează în lupta
pentru „autoafirmarea” din rîndurile celor asemeni lor. Invidia,ura,critica,
sînt nişte lucruri care ar putea fi
scrise drept „efecte secundare” în
administrarea preparatului numit „succes”,
şi totuşi aceste efecte secundare sînt şi ele favorabile, pentru că ele sporesc
popularitatea, cum spune rusul :” чёрный пиар тоже пиар „.
Prima parte a constatării mele este despre „ convigere”, oamenii care sînt
convingători, oricare ar fi ei, anafabeţi, inculţi , proşti, în sinea lor, dar
totuşi avînd un pic de şcoală, ce le poate oferi un vocabular cît de cît normal , şi un pic de logică şi un
car de ambiţie , devin uşor autorităţi ,aproape,
în faţa oricărei persoane nebănuitoare
care nu îi cunoaşte îndeaproape. Problema este că ,succesul lor vag, constă în cunoaştere şi nu în recunoaştere . Recunoaşterea presupune
în esenţa sa mult mai mult de cît cunoaşterea , recunoaşterea creează o apreciere mai aprofundată a oamenilor despre
tine.
A doua parte a constatării mele şi cea mai
importantă pentru mine, este despre „ înţelegere”
. Cei mai inteligenţi dintre noi, sînt oamenii care pot înţelege. Ei pot
înţelege trăirile cuiva, iar înţelegîndu-le , ei încep să judece mai puţin
lumea, şi încep să o iubească mai mult. Această înţelegere poate fi asemănată
compasiunii, însă ea conţine o notă mai slabă de regret , de cît compasiunea,
ea presupune cunoaşterea lumii prin prisma propriului eu, şi cunoaşterea propriului
eu prin prisma lumii, acestea indispensabil fiind precedate de un proces intens de autocunoaştere ce
decurge de regulă mai mult în izolare de cît în văzul tuturor. Deci, această
înţelegere a oamenilor, a lumii , accelerează mersul nostru spre succes, deoarece
cu ajutorul ei, noi putem oferi oamenilor, ceea ce le-ar fi placut lor să aibă,
noi putem spune ceea ce le-ar fi plăcut lor să audă şi asta e o „convingere” mult mai supremă prin
faptul că noi oferim lumii ceea ce îi este pe plac mai mult ei de cît nouă , astfel mărindu-ne şansele de ai cîştiga simpatia.
Aşa dar, concluzia revine din comparaţia
pe care am desfăşurat-o anterior, pentru un „succes” real din toate
punctele de vedere, ar fi necesară mai multă „înţelegere” de cît „
convingere” . Punct de vedere
încheiat .
No comments:
Post a Comment